Als industrieel ontwerper bij Manometric werkt Vincent Laagland elke dag aan de toekomst van de orthopedische hulpmiddelenzorg. Dat reikt verder dan het productontwerp alleen. De echte uitdaging zit hem namelijk in het ontwerpen van het gehele proces rondom hulpmiddelenzorg; een complexe uitdaging waarbij elke dag één ding centraal staat: de cliënt. Manometric transformeert orthesen en prothesen van een noodzakelijk kwaad tot producten die mensen heerlijk vinden om te dragen. Voor een groeiende bevolking met chronische aandoeningen leveren zij innovatieve medische producten die pijn verlichten en gebruikers in staat stellen hun werk en hobby’s weer uit te voeren. Het bedrijf werkt nauw samen met ziekenhuizen en klinieken en biedt hoogwaardige patiëntenzorg in heel Nederland. Ze hebben een eigen 3D handscanner gebouwd, samen met innovatieve brace ontwerpen en automatiseer software. In het gloednieuwe kantoor in Den Haag met state of the art patiëntenzorg en R&D faciliteiten, werkt een multidisciplinaire team van ruim 30 medewerkers, waaronder orthopedisch technologen, ontwerpers en engineers, aan de toekomst van de orthopedische hulpmiddelenzorg.
Client-centric design
“Laatst hebben mijn collega’s en ik een cliënt geholpen die weer gitaar kon spelen nadat hij dat vanwege chronische pijn jaren niet had kunnen doen. Om iemands leven en dat waar hij van houdt terug te geven, geeft mij ontzettend veel voldoening. Het is het mooiste, maar ook gelijk het moeilijkste aan mijn vak: want hoe kom ik tot het juiste product voor een specifieke cliënt?” Zo wordt de therapietrouwheid en effectiviteit van het behandelplan hoger. Hiermee kunnen we de noodzaak voor operaties voorkomen. Simpeler gezegd: de cliënt hoeft dus minder vaak terug naar de medisch specialist en daar is iedereen mee geholpen.
Onze cliënten dragen de hulpmiddelen niet voor de lol: voor hen is het medische noodzaak. Voor mij is het dan ook de uitdaging om deze producten zo te ontwerpen dat cliënten ze graag dragen. Dat gaat verder dan alleen een goed functionerende brace. Om echt te begrijpen wat cliënten in het dagelijkse leven nodig hebben, is het ontzettend belangrijk om hen te betrekken in het gehele ontwikkelproces. Voor de ene cliënt is een brace misschien perfect, maar dat wil niet zeggen dat dit product ook voor de ander de juiste oplossing is. Daarom testen we nieuwe producten altijd uitgebreid met meerdere participanten voordat we ze lanceren. Als industrieel ontwerper bij Manometric werkt Vincent elke dag aan de toekomst van de orthopedische hulpmiddelenzorg. Dat rijkt verder dan het productontwerp alleen.
mijn brace is stuk
De echte uitdaging zit hem namelijk in het ontwerpen van het gehele proces rondom hulpmiddelenzorg; een complexe uitdaging waarbij elke dag één ding centraal staat: de cliënt. Zo maakten we onlangs een ontwerp waar we na een aantal testrondes echt in geloofden. We waren klaar voor één van de laatste testrondes: een test in het échte leven van een van onze cliënten. In dit geval een forse man van ruim twee meter. Maar na een paar dagen kregen we al een belletje: “mijn brace is stuk”. Tijdens het spitten in de tuin had de brace het begeven. Dus moesten we terug naar de tekentafel. Dit klinkt in eerste opzicht misschien als een ongewenste uitkomst, maar voor ons is het dat niet. Door dit soort fouten in het ontwerp te identificeren leren we steeds beter hoe we de juiste brace voor de juiste cliënt kunnen maken.
Voorbij het product
“Ik kan nog zo’n goed product ontwerpen, uiteindelijk is iemand pas echt tevreden als hij of zij goed geholpen is. Als ontwerper betekent dit dat ik me ook bezig houd met het verbeteren van onze processen en systemen. Want ook dat is voor een cliënt in de praktijk onwijs belangrijk. In samenwerking met The Hand Clinic in Amsterdam hebben we daarom afgelopen maanden een pilot gedaan om te testen hoe we de cliëntervaring nog beter kunnen maken. Tijdens één van de pilotconsulten kwam er een zwaar geëmotioneerde vrouw binnen die net te horen had gekregen dat haar man terminaal ziek was. Op zulke momenten heb je niets aan protocollen, maar ben je er gewoon voor de cliënt. Voor mij is het dan ook essentieel om de menselijke kant van zorg mee te nemen in de ontwikkeling van het zorgproces. Bijvoorbeeld door registraties efficiënter en flexibeler te maken, zodat behandelaars sneller concreet kunnen worden en minder bezig hoeven te zijn met randzaken.
De aandacht die er dan overblijft zorgt ervoor dat de behandeling beter kan worden afgestemd op de cliënt. Zo zien we dat de therapietrouwheid toeneemt en de behandeling dus effectiever wordt. In veel gevallen kunnen we daarmee zelfs operaties voorkomen. Beter voor de cliënt, maar ook minder belastend voor ons zorgsysteem.” “Het voelt eerst als een tegenvaller, maar uiteindelijk zorgt een ervaring als deze ervoor dat we onze producten nog beter kunnen maken.”
Teamwork
“Om de juiste brace te ontwikkelen is meer nodig dan alleen een goed ontwerp. Daarom werk ik nauw samen met onze orthopedisch technologen, engineers en productiespecialisten. We gebruiken een schets om snel van te leren en mee te kunnen itereren. Zodra we in een idee geloven vertalen we die naar de eerste prototypes. Met onze eigen productieafdeling in huis hebben we prototypes vaak al binnen een dag in handen. Dit is ook het moment waarop we de eerste inzichten krijgen in de potentiële uitdagingen van de uiteindelijke productie. Door deze verschillende expertises tijdens de gehele ontwikkeling te betrekken proberen we tot een zo compleet mogelijk product te komen.
Dit betekent natuurlijk niet dat alles altijd goed gaat. Zo hadden we een van onze nieuwste ontwerpen na uitvoerig testen geïntroduceerd en aangemeten bij een aantal cliënten. Maar na een paar weken kwam een deel van de braces, ondanks de eerdere geslaagde gebruikerstesten, gescheurd terug. Een van onze engineers heeft toen een opstelling ontwikkeld om de braces ook te kunnen testen op duurzaamheid. Dat heeft ons veel nieuwe inzichten opgeleverd hoe we materialen het beste kunnen inzetten. Het voelt als een tegenvaller, maar uiteindelijk zorgt een ervaring als deze ervoor dat we onze producten nog beter kunnen maken.”
De juiste partners
“Productontwikkeling valt of staat met de kwaliteit van onze partners. Voor mij rijkt teamwork dan ook verder dan onze muren. Maar toch blijft het selecteren van de juiste partners voor een deel een gok. Je weet pas echt wat je aan elkaar hebt als je de samenwerking bent begonnen. Ik weet nog goed dat ik samen met een collega bij een potentiële leverancier voor onze 3D scanner aan tafel zat. Na een vruchtbaar gesprek en rondleiding liepen we naar buiten met de volle overtuiging dat dit de juiste partner zou zijn.
Helaas was ons enthousiasme van korte duur. Onderdelen kwamen vol beschadigingen terug en tijdens de confrontatie hierover bleek al snel dat de instelling van deze partij haaks stond op onze manier van werken. We moesten de keuze maken: of verder gaan met het risico op ondermaatse producten of een stap terug doen met een uitloop op de planning. Dat laatste is het geworden. Gelukkig hebben we uiteindelijk wel een professionele partner gevonden waarmee we de nieuwe generatie 3D-scanners hebben kunnen ontwikkelen. Samen met het team en onze partners komen we elke dag een stap verder in de toekomst van hulpmiddelenzorg. Het samen werken aan vernieuwing op het gebied van product en proces geeft me enorm veel energie. Gelukkig zijn we bij Manometric nog lang niet klaar met pionieren.”