Paragrafen
Optimaliseren van het revalidatieproces met hologrammen
Iedereen weet dat bewegen gezond is. Dit geldt ook, zo niet nog meer, voor patiënten die zijn opgenomen in een ziekenhuis, revalidatiecentrum of andere zorginstelling. Door drukte in de zorg staat het stimuleren en begeleiden van fysieke activiteit echter onder druk, het beland bijna altijd onder aan de prioriteitenlijst.[1] Ondanks dat de literatuur over de schadelijke gevolgen van bedrust teruggaat tot 1947, wordt door patiënten veel van de tijd tijdens ziekenhuisopname op bed doorgebracht.[2] Onderzoek in het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht laat zien dat 90% van de tijd overdag liggend en zittend wordt doorgebracht terwijl 70% van de patiënten veilig zelfstandig kán en mag bewegen.[3] Deze inactiviteit is schadelijk voor de patiënt en kan leiden tot complicaties, langere opnameduur en heropnames. Van oudere en kwetsbare patiënten is bekend dat tot 30% door fysieke inactiviteit slechter het ziekenhuis uitgaat, dan ze binnenkwamen.[4] Daarmee kan inactiviteit leiden tot een onnodig lang herstel en hogere zorgkosten.
“Je conditie gaat achteruit in het ziekenhuis terwijl je er bent om beter te worden.”
Patiënt cardiologie UMC Utrecht
Mixed Reality beweeggames
In 2016 lanceerde Microsoft een nieuwe technologie: de HoloLens, een Mixed Reality (MR) bril (zie video 1). Met deze MR bril wordt de echte wereld gemixt met een virtuele wereld. De bril projecteert hologrammen ín de echte wereld en de gebruiker kan deze hologrammen manipuleren met de handen. In 2018 kwam start-up HoloMoves met het idee om deze techniek te gebruiken voor het maken van beweeggames en interactieve voorlichtingsmodules voor patiënten die zijn opgenomen in een zorginstelling. Games maken bewegen leuk en motiverend. Door de MR techniek kan de gebruiker veilig bewegen omdat de echte omgeving zichtbaar blijft. Dit in tegenstelling tot Virtual Reality (VR) waarin de gebruiker zich in een volledig virtuele wereld bevindt. Bij VR wordt er regelmatig ervaren dat de patiënt gedesoriënteerd is, misselijk en claustrofobisch. Dit wordt bij MR heel anders ervaren. HoloMoves heeft een evaluatie gedaan onder gebruikers van hun MR beweeggames en het gebruikersgemak scoorde ruim voldoende met 73 uit 100 punten.[5] Daarnaast scoorden gebruikers 4,5 (uit 5) op de vraag of ze zich veilig voelden tijdens het spelen. Ook scoorden gebruikers 4,6 (uit 5) op de vraag of ze plezier hadden tijdens het spelen van de games en een 4,2 (uit 5) of de games hen motiveerde tot bewegen.[5]
Bijkomend voordeel is dat MR de dagelijkse routines van de zorgprofessional niet verstoort. Uit de evaluatie blijkt dat het uitleggen van de werking van de MR bril gemiddeld 5 tot 10 minuten tijd kost van een zorgverlener voordat de patiënt zelfstandig aan de slag kan.[5]
Verder zien we ook dat de MR beweeggames doorbouwen op de goede eigenschappen van eerder ontwikkelde Applied Health games. Denk hierbij aan de motiverende effecten van game design en de optie om multi-sensorisch te trainen hetgeen zeer goed aansluit op het motorisch leerprincipe (zie figuur 1).[6] Hierdoor is de verwachting dat het de therapietrouwheid van gebruikers verhoogt en daarmee het beweeggedrag van de gebruiker positief beïnvloedt.