Terug

Rotterdamse opleiding MIT gebaat bij Skillslab
Redactie MTIntegraal

07 januari 2013

(Laatst aangepast: 26-07-2016)

Rotterdamse opleiding MIT gebaat bij Skillslab

Publicaties

Sinds 24 mei 2012 beschikt het Albeda College in Rotterdam over een Skillslab voor de opleiding Medische Instrumentatie Techniek (MIT). Op die datum werd ook een convenant gesloten met een aantal ziekenhuizen en bedrijven. Meer hierover in het volgende artikel, dat wordt afgesloten met een interview met een van de ‘helden van techniek’ van deze opleiding.

MIT, een opleiding van levensbelang

Van medische apparatuur is veel afhankelijk. Daarom is het belangrijk dat er mensen zijn die weten hoe deze apparaten goed aangesloten, gebruikt en onderhouden moeten worden. Het Skillslab van het Albeda College in Rotterdam is eigenlijk een ziekenhuis in het klein. Hier leren studenten van de opleiding Medische Instrumentatie Techniek (MIT) omgaan met geavanceerde apparatuur die je vindt in operatiekamers, op couveuseafdelingen en de intensive care. Docent Hugo de Zeeuw geeft een kijkje achter de schermen.

Het Skillslab is een goede nabootsing van de werkelijkheid. Hier bouwen de studenten bestaande praktijksituaties na. Bijvoorbeeld met apparatuur voor het meten van patiëntparameters, zoals ademhaling, hartslag en bloeddruk. Deze gegevens worden centraal doorgeven en bewaakt. Onze studenten voeren ook veiligheidsmetingen en onderhoud uit, zodat de apparatuur veilig is én blijft voor verplegend personeel en patiënten. Voor de verpleging zijn deze zaken toch vaak een ver-van-mijn-bedshow. Daarom is het goed dat wij deskundige technici opleiden die dit voor hun rekening nemen.

Carrière
“Het Albeda College heeft een convenant met ziekenhuizen en bedrijven in Rotterdam en binnen de cirkel Leiden, Utrecht, Breda en Vlissingen. Wij leiden de studenten op, zij bieden hen stages en een baan. Je kunt met deze opleiding trouwens niet alleen in het ziekenhuis werken; ook leveranciers van medisch-technologische apparatuur, zoals AdQuipment en Siemens, zitten te springen om goed geschoolde technici. We gaan geregeld kijken in de praktijk, zoals in het Erasmus Medisch Centrum, maar bijvoorbeeld ook bij de medische tak van Defensie. Daarnaast bieden we graag ruimte aan gastdocenten om kennisuitwisseling te bevorderen.”

Prijzig 
“Medische apparaten zijn over het algemeen erg prijzig. Daarom zijn we bijzonder blij dat ziekenhuizen en leveranciers ons de benodigde apparatuur gratis ter beschikking stellen, of voor een zacht prijsje. Bijvoorbeeld overtollige infuuspompen, beademingsapparaten of couveuses. Deze kosten vaak duizenden euro’s. Voor de prijs van één echoapparaat kun je zelfs een bijzonder leuke auto kopen.”


Werken of verder leren

 “Na deze mbo-opleiding kun je direct aan de slag. De helft van de studenten doet dit ook. Anderen stromen door naar het hbo en volgen bijvoorbeeld de opleiding Gezondheidszorgtechnologie van de Hogeschool Rotterdam. Dit stimuleren wij waar mogelijk. Daarnaast bekijken we de mogelijkheden om een bijscholingstraject op te zetten voor externe bedrijven die het onderhoud in ziekenhuizen uitvoeren. Medische Instrumentatie Techniek is een gewilde studierichting. Toen we vier jaar geleden startten, hadden we zo’n acht studenten per klas. Nu zitten we al op twintig. Studenten komen zelfs helemaal vanuit het zuiden en oosten van Nederland naar Rotterdam om in het Skillslab een opleiding te kunnen volgen!”

 

Passie in de praktijk
Praktijkbegeleider Martijn Zeggelaar van het Albeda College werkt ook in het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam. Hij kent dus als geen ander de praktijk. “Het Skillslab heeft de afgelopen jaren veel medische apparatuur verzameld. De studenten kunnen deze testen, meten en kalibreren. In mijn werk in het ziekenhuis doe ik exact hetzelfde. De meeste studenten hebben aan het begin van hun opleiding nog niet veel praktijkervaring. Daarom beginnen we de eerste tien weken met het rustig opbouwen van de basis: werken met gereedschappen als tangen en soldeerbouten. We gaan daarbij voorzichtig en doordacht te werk; iets wat binnen de medische techniek cruciaal is. Daarna verkennen we stukje bij beetje de apparatuur in het Skillslab. Die ziet er op het eerste gezicht natuurlijk ingewikkeld uit. Aan een relatief simpele bloeddrukmeter kun je al heel veel dingen afstellen. Ik help de studenten over de eerste schrik heen en leg alle functies en mogelijkheden van de apparatuur uit. Zo leren ze de techniek stap voor stap kennen. Respect staat in mijn lessen voorop: je respecteert je medestudenten en helpt elkaar. Dit respect verwachten je collega’s en patiënten later namelijk ook.”

Figuur 1

Figuur 2

Helden van techniek

In haar promotiecampagne voor technische opleidingen hanteert het Albeda College het begrip ‘de helden van techniek’ . Dit zijn studenten en docenten/praktijkbegeleiders of professionals uit het werkveld die bewust voor een technisch vak hebben gekozen, trots zijn op hun keuze en er met groot enthousiasme over kunnen praten. Zij zijn de ambassadeurs voor het gekozen technische vak en geven voorlichting aan jongeren die zich voor een verdere opleiding aan het oriënteren zijn. Eén van de helden van de opleiding Medische Instrumentatie Techniek is Heike Westerbeek. Tijdens een interview met haar stak zij haar enthousiasme bepaald niet onder stoelen of banken:

Waarom heb je voor Medische Instrumentatie Techniek gekozen?
“Iemand van het Albeda College vertelde op mijn middelbare school over de opleiding. Hij was zo enthousiast, dat ik op de open dag ben gaan kijken. En ik vond het heel leuk! Ik wilde de opleiding gaan doen, maar op het vmbo deed ik de administratieve richting. Gelukkig kon ik natuur- en scheikunde als extra vakken volgen. In mijn stage krijg ik nu trouwens weer te maken met administratie, bijvoorbeeld in contact met leveranciers. Handig dat ik daar al iets van weet.”
Wat vind je het leukst aan de opleiding MIT?
“Stage lopen is het allerleukst. Je bent lekker in het ziekenhuis, met echte apparaten en echte patiënten. Ik zit nu in het eerste jaar en loop acht weken stage in het Beatrixziekenhuis. Dat is in Gorinchem. Ik krijg een goed beeld van de mogelijkheden die er zijn. In dit kleine ziekenhuis werk ik met veel verschillende apparaten: infuuspompen, hartbewakingsapparatuur en apparaten die baby’s helpen ademen … Alles komt langs. In een groter ziekenhuis word je specialist op het gebied van één apparaat.”
En wat doe je verder op school?
“In de les werk je aan opdrachten. Je haalt bijvoorbeeld een infuuspomp uit elkaar en onderzoekt hoe deze werkt. Je zoekt extra informatie op en daarna maak je een verslag. Het is lekker vrij. Je werkt in groepjes van twee of drie en je bepaalt zelf wanneer je aan de slag gaat. Natuurlijk kun je bij de leraren terecht als je iets niet begrijpt. Bijvoorbeeld bij meneer de Zeeuw. Als je hem iets vraagt, kan hij uren vertellen! Hij heeft zelf in de praktijk gewerkt, dus hij weet overal iets van.”
Ben je niet het enige meisje op de opleiding?
“Nee, toevallig zit ik met twee andere meisjes in de klas. Maar de meeste klasgenoten zijn natuurlijk jongens. Ik vind het wel gezellig, hoor. Jongens maken amper ruzie, lekker rustig! En iedereen laat elkaar gewoon in zijn waarde bij ons op school. De sfeer is prima.”
Hoe zie jij de toekomst voor je?
“Ik weet het nog niet. De afwisseling in zo’n klein ziekenhuis is heel leuk, maar je kan bijvoorbeeld ook bij een fabrikant van medische apparaten werken. Daar kun je veel geld verdienen. Zelf vind ik de zorgkant wel het mooist. Het voelt fijn om iets goeds te doen voor de patiënten. Ook al ben je meestal op de achtergrond, je weet gewoon dat je een bijdrage levert. Maar er zijn nog meer kanten, hoor. Als je wil, kun je zelfs het leger in: de VN werkt ook met medische apparatuur.”

Meer informatie
U kunt voor meer informatie over deze opleiding mailen naar Hugo de Zeeuw (h.dezeeuw@albeda.nl) en kijken op www.deheldenvantechniek.nl

Toon alle referenties

Auteur

Lees meer over