Terug

Later als ik groot ben...over de studie Klinische Technologie
Redactie MTIntegraal

06 juli 2015

(Laatst aangepast: 24-07-2016)

Later als ik groot ben...over de studie Klinische Technologie

Columns

'Dokters, bemoei u met technologie’, pronkte het in december afgelopen jaar in het Nederlands Tijdschrift voor  Geneeskunde. In een interview met Marlies Schijven, hoogleraar chirurgie, werden de mogelijkheden en valkuilen van technologie in de medische wereld besproken. ‘We moeten niet afgaan op hypes, maar goed bedenken wat ons te wachten staat en nieuwe technologie gedegen onderzoeken.’ Zo stelde ze.

Nieuwe mogelijkheden

Als student klinische technologie (KT) kon ik me goed vinden in de woorden van Marlies Schijven en in de visie die in het artikel werd benadrukt;  de zorg van de toekomst behoeft eenzelfde kritische blik zoals de medische wereld gewend is, echter wordt het hoog tijd onze blikken te openen voor de nieuwe mogelijkheden en toepassingen die de technologie ons biedt. 

Als eerstejaarsstudenten Klinische Technologie doen we ons best zo veel mogelijk kennis te verwerven van de geneeskunde én de techniek en open te staan voor alle mogelijkheden binnen de vakgebieden. Toch hebben we nog een lange weg te gaan voordat we actief een steentje bij kunnen dragen aan deze innovatieve wereld. Dit gegeven bracht ons, de studievereniging van Klinische Technologie ‘Variscopic’ en MTintegraal op het idee dit avontuur vast te leggen. In een serie artikelen geschreven door studenten, nemen we u mee in onze academische loopbaan, van eerstejaarsstudenten die de basisprincipes van de geneeskunde en de techniek proberen te bevatten, tot de eerste lichting afgestudeerde Klinisch Technologen. Op deze manier nemen we u mee in de academische groei die wij doormaken en worden in de artikelen interessante onderwerpen op een toegankelijke manier gepresenteerd. De onderwerpen van de artikelen zullen parallel lopen aan de onderwerpen die we in onze studie behandelen. Beginnend bij de basis, waarbij simpele principes ter sprake komen, steeds verder uitgroeiend totdat we uiteindelijk als Klinisch Technoloog aan het begin van onze carrière staan. In het eerste artikel van de serie stellen we u voor aan de nieuwe studie Klinische Technologie, de nieuwe studievereniging ‘Variscopic’ en de ‘KT-ers’. Vervolgens nemen we u in vogelvlucht mee door het allereerste jaar.

Figuur 1

De studie

Klinische Technologie is een nieuwe studie die mooi inspeelt op de behoefte van technologische integratie in de zorg en is voortgekomen uit een samenwerking tussen de TU Delft, het Erasmus MC en het LUMC. Studenten worden opgeleid tot specialisten die vanaf het begin van de academische loopbaan kennis van de geneeskunde en de techniek combineren. Deze twee vakgebieden worden al vanaf het begin geïntegreerd tot één vak. Zo wordt bijvoorbeeld het spierskeletsysteem samen met biomechanica gecombineerd. Op deze manier krijgen de studenten al vanaf het begin van de studie het beste van de twee werelden mee.

De studievereniging
Samen met twee ouderejaars studenten geneeskunde en werktuigbouwkunde zijn vijf eerstejaars studenten de uitdaging aangegaan om bij deze nieuwe studie ook een nieuwe studievereniging op te zetten. Een nieuwe studie is een groot avontuur en kent natuurlijk altijd kinderziekten. De studievereniging van Klinische Technologie, Variscopic, probeert de belangen van de studenten hierin te vertegenwoordigen. Samen met het onderwijsteam en verschillende evaluatiepanels, probeert Variscopic het studeren zo soepel mogelijk te laten verlopen. Naast een belangrijke rol in de onderwijsevaluatie organiseert Variscopic leuke (studiegerelateerde) activiteiten en worden ook praktische zaken zoals een boekenverkoop en een introductieprogramma verzorgd.

De studenten
Delft, als penvoerder van de studie en als centrale plek tussen Leiden en Rotterdam in, is de plaats die de meeste studenten hun thuis noemen. Alleen zijn de Klinische Technologie studenten zeker niet “puur Delfts”. De studenten krijgen ook een invloed vanuit Leiden en Rotterdam mee en vormen hiermee een perfecte combinatie van de drie. De technische stad Delft is begin september dus verrijkt met een groep sociale, medisch georiënteerde studenten.

Aan het begin van het collegejaar is de studenten, geheel volgens de gebruiken van het Erasmus MC gevraagd een zelfportret te maken voor de integriteitsceremonie. Tijdens deze ceremonie hebben onze studenten samen met de geneeskunde studenten plechtig beloofd de gehele medische carrière, integer en professioneel te doorlopen. In de zelfportretten lieten de studenten zien hoe zij zichzelf zien als Klinisch technoloog. Dit leverde creatieve, leuke, maar bovenal ook veel mooie resultaten op. Waar de één een schilderij van zichzelf heeft gemaakt, heeft de ander een presentatie of een filmpje in elkaar gezet. Weer een ander heeft op papier gezet waarom de studie voor haar zo belangrijk is:

Ik weet niet wanneer en waarom ik mijn kinderdroom uit het oog ben verloren, misschien was ik gewoon bang om dokter te worden. Om te werken met mensen die ik misschien zou verliezen. Om een fout te maken met grote gevolgen. Om kinderen te zien realiseren dat zij mama kwijt zijn.

Als Klinisch Technoloog ga ik samen met het team zoveel mogelijk patiënten gezond het ziekenhuis uit sturen, maar ik ga ook werken met mensen die niet meer geheel te genezen zijn. Ik ga werken met kinderen die weten dat ze nooit oud zullen worden. Ik ga werken met mensen die weten dat ze iets nooit meer kunnen doen. Maar we zijn er niet alleen om mensen beter te maken, ook al ga ik daar kei- en keihard voor vechten. Als klinisch technoloog ben je er ook om dat kleine lichtpuntje te zijn. Om die kleine stukjes hoop te geven en technische oplossingen te bedenken die elke dag een stukje beter maken. Een klein gebaar, een kleine moeite, een kleine aanpassing, een kleine oplossing, maar wel van grote waarde.
Studenten Klinische Technologie zijn ambitieuze, sociale, hardwerkende en bovenal enthousiaste mensen die niet bang zijn om een risico te lopen. Dit blijkt wel uit het feit dat ze zich durfden in te schrijven voor een totaal nieuwe studie waarvan nog niet eens duidelijk was of het een succes zou worden. Deze studenten gingen het avontuur aan en zijn nu al goed op weg om hun studie tot een groot succes te maken.

Het allereerste jaar

Klinische Technologie begon dit jaar met de twee basisvakken: Biologie en Wiskunde. Deze vakken hadden het doel de basale kennis te verbreden. Zo gingen de studenten in september van start met celleer en lineaire algebra. Nadat de fundering gelegd was kon na 10 weken verder gegaan worden met het volgende vak: Spijsvertering & Thermodynamica. Dit was het eerste echte integratie-vak, wat inhield dat de studenten de twee vakgebieden moesten combineren tot één. Zo leerden de studenten over de warmte processen in het maagdarmsysteem en kwamen verschillende ziektebeelden aan bod die hier onder andere hun oorzaak in vonden. Na het spijsverteringssysteem werd gekeken naar het bewegingsapparaat in het vak: Spierskeletsysteem & Biomechanica. In dit vak werd gekeken naar de krachten die het lichaam kan leveren door middel van natuurlijke wetten in combinatie met de anatomie.

Zo kwam het eerste halfjaar ten einde en kwam de grote processor van het lichaam aan bod in het vak: Zenuwen, Zintuigen & Signalen. Hier leerden de studenten over het input- en output mechanisme en de verwerking hiertussen. De vele anatomische structuren en wiskundige formules kan ik me nog helder voor de geest halen nu ik er aan terugdenk. Na dit hersen-krakende blok kwam het vak Cardiovasculair- , Respiratoir systeem & Biomedische instrumentatie aan de beurt waarin hard gesleuteld werd aan het begrip van de medische apparaten en de verschillende manieren van beeldvorming, tezamen met stromingsleer en anatomie. Aan het begin van het laatste kwartaal werd gekeken naar Bloedcelvorming, Afweer en Laboratoriumtechnieken. Vele uren microscopie, pipetteren en kennis vergaren over de verschillende cellen en eiwitten die een rol spelen in de afweer en inflammatie verder werd het tijd voor ons laatste vak: Urogenitaal systeem en Medische statistiek. Met dit vak zijn we, terwijl het artikel wat u nu leest geschreven wordt, mee bezig. Dit vak gaat in op de geslachtsorganen, urineproductie en de statistiek achter een medisch onderzoek.

Na een paar weken komt ons eerste jaar ten einde. Wij kijken vol verwachting en plezier uit naar de aankomende jaren en vol trots terug op het afgelopen jaar. Persoonlijk zijn wij zeer trots, niet alleen op wat wij als studenten bereikt hebben dit jaar, maar ook op hoe ver wij als studievereniging zijn gekomen en hoe goed dit eerste jaar is verlopen dankzij ons onderwijsteam. Wij houden u graag op de hoogte van de ontwikkelingen binnen onze studie en het groeiende vakgebied en wij hopen dat u in de toekomst met plezier ons volgende artikel openslaat.

Toon alle referenties

Auteur