Terug

De ervaringen van een instrumentatietechnicus op een ziekenhuisschip
Alinda Lenting - Mercy Ships

23 december 2020

(Laatst aangepast: 24-12-2020)

De ervaringen van een instrumentatietechnicus op een ziekenhuisschip

Het zat er al vroeg in bij Guido Kortleven (31): de interesse voor biologie, techniek én iets voor anderen willen betekenen. Met de opleiding Gezondheidszorg Technologie aan de Hogeschool Rotterdam en ruim 8 jaar ziekenhuiservaring op zak, besloot hij het roer om te gooien. Sinds augustus 2019 woont Guido met zijn gezin op ziekenhuisschip de ‘Africa Mercy’ van medische hulpverleningsorganisatie Mercy Ships, die de armsten ter wereld voorziet van medische zorg. Mercy Ships doet dit door gratis operaties op hun ziekenhuisschip te bieden en medische trainingen voor lokale gezondheidsprofessionals aan wal te verzorgen. Als Senior Biomedical Technician levert Guido hier een bijdrage aan. Hij vertelt over zijn ervaringen.

Hoe kom je als instrumentatietechnicus bij Mercy Ships terecht?

‘Na 8 jaar in het ziekenhuis kreeg ik behoefte aan meer betekenis in mijn werk. In het ziekenhuis zat ik ook teveel achter mijn bureau, ik miste de praktijk. Ik wilde meer voor anderen gaan betekenen, en dat is waar Mercy Ships weer in beeld kwam. De combinatie van onze achtergrond en mijn werkervaring klopte zó met de werkwijze van Mercy Ships, dat was direct een match. Het ideale van hier werken als medisch technicus is ook de combinatie van het praktische ‘sleutelen’ met het beleidsmatige werk.’

Is de praktijk voor een instrumentatietechnicus op een ziekenhuisschip anders dan in een regulier ziekenhuis?

‘Op een ziekenhuisschip als dit werk je in een internationale omgeving, dat brengt andere uitdagingen met zich mee. Zo is bijvoorbeeld de infrastructuur van het ziekenhuis Brits, dus de medische apparatuur moeten hier op aansluiten. Het toepassen van regels gaat aan boord ook anders. In Nederland voelt het uitvoeren van het convenant “Veilige toepassing van medische technologie” snel als “een verplicht nummer”, maar op het schip voelt het heel natuurlijk en is het zelfs noodzakelijk om deze regels te hanteren. Wij kunnen namelijk niet zomaar aan een vertegenwoordiger vragen of hij nog een kabeltje in zijn auto heeft liggen om problemen tijdens de ingebruikname op te lossen.’

Welke ervaring doe je hier op die je in een regulier ziekenhuis niet opdoet?

‘Sowieso werk je als medisch technicus veel meer in de breedte van het vakgebied: je doet ervaring op in het werken met alle apparatuur die een ziekenhuis rijk is. Daarnaast behandelen we hier aandoeningen bij patiënten die we in Nederland niet hebben, of niet in die omvang. Hierdoor wordt apparatuur soms anders gebruikt, en is bepaalde apparatuur extra belangrijk. Wij behandelen bijvoorbeeld veel patiënten met grote tumoren in het halsgebied, waarbij het lastig is om te intuberen. Verhoudingsgewijs hebben wij dan ook meer intubatiescopen dan ziekenhuizen in Nederland. En omdat deze apparatuur zo belangrijk is, moet ik er voor zorgen dat ook back-up apparatuur beschikbaar is. Deze aspecten van het werk kom je minder tegen in een regulier ziekenhuis, dat maakt het extra interessant.’

Wat zijn de leukste uitdagingen die je tegenkomt in dit werk?

‘Het werk is heel divers, dus er zijn ook veel leuke uitdagingen. Sleutelen aan de apparatuur is daar één van. We doen vrijwel alle reparaties zelf, en moeten hiervoor ook minstens 3 maanden vooruitkijken omdat het zo lang duurt voordat nieuwe onderdelen bij het schip aankomen. Verder bijt ik me graag vast in dingen om het werk efficiënter en beter beheersbaar te maken, zoals reserveonderdelen in kaart brengen en hier een systeem voor maken. Dat heb ik begin dit jaar kunnen doen, toen het ziekenhuis door de coronacrisis stillag.’  

Wat kunnen reguliere ziekenhuizen leren van de aanpak van Mercy Ships, als het gaat om jouw vakgebied?

‘In de tijd dat ik hier nu ben heb ik ervaren dat gelijkwaardigheid in de verschillende teams binnen de zorg de onderlinge communicatie bevordert, en daarmee dus de kwaliteit van de zorg. Bij Mercy Ships is er geen hiërarchie onder medische professionals, het is voor mij heel makkelijk om met de chirurg of de anesthesist te overleggen. Daardoor leer ik ook meer over de gebruikerskant van mijn vak. Er is gelijkwaardigheid omdat iedereen als vrijwilliger werkt en hetzelfde belang heeft. De kruisbestuiving tussen technicus en gebruiker is zo veel beter, dat zou voor reguliere ziekenhuizen een absolute aanrader zijn.’

Eind volgend jaar komt er bij jullie een nieuw ziekenhuisschip in de vaart. Welke interessante medische technologie gaat daar een plek op krijgen?

‘Als het gaat om de medische apparatuur, dan weet ik dat op de Global Mercy in ieder geval het nieuwste van het nieuwste komt te staan. Mercy Ships kiest er bewust voor om state of the art technologie te gebruiken om hiermee een referentie te zijn voor de Afrikaanse gezondheidszorg. Alleen op die manier kunnen we de Afrikaanse chirurgen die we opleiden laten zien hoe ze de beste zorg kunnen leveren, met welke standaarden en maatstaven.’

In hoeverre heb jij zelf te maken met voorbereidingen van medische technologie op het nieuwe schip?

‘Op dit moment houd ik me veel bezig met de aanschaf van testapparatuur voor de Global Mercy. We kijken dan vooral naar testautomatisering: als we het jaarlijkse preventief onderhoud van de apparatuur kunnen automatiseren, kan het onderhoud veel sneller gedaan worden. Ook kunnen we beter kennis borgen op deze manier. We hebben een beperkt aantal medisch technologen aan boord, dus als we slimmer kunnen gaan werken in onderhoud gaat ons dat veel tijdswinst opleveren.’ 

Wat voor medische technologen heeft Mercy Ships eigenlijk nodig?

‘Het is voor ons ziekenhuisschip in ieder geval heel belangrijk dat medisch technologen hands on zijn, dat ze de kennis in huis hebben om apparatuur te onderhouden en repareren als dat nodig is. Dat in combinatie met een brede ziekenhuiservaring – niet té gespecialiseerd – maakt voor ons de ideale medisch technicus.’

‘Verder is het goed om te weten hoe Mercy Ships werkt. De organisatie heeft een christelijke oriëntatie, en de medewerkers op het schip zijn allemaal vrijwilligers die via sponsoring door het thuisfront hun werk kunnen doen. Als biomedisch technicus hoef je niet per se gelovig te zijn, maar je moet je hier wel comfortabel bij voelen en de passie voelen om je medemens te helpen. Mocht iemand meer willen weten over dit werk bij Mercy Ships, dan zou ik adviseren om even contact op te nemen met Eric Vis (eric.vis@mercyships.nl) van het Nederlandse Mercy Ships kantoor. Hij kan je meer vertellen over de eisen voor medisch technologen, en je eventueel ook met mij in contact brengen voor specifieke vragen.’

Vanuit jouw ervaring, waarom zou je als instrumentatietechnicus dit werk gaan doen voor Mercy Ships?

‘Het is enorm mooi werk om te doen. Je bent een radertje in het geheel van het geven van medische zorg aan de medemens die het zoveel minder heeft. Als je ziet wat je hier in 6 maanden kunt betekenen voor de mensheid – dat is zo ontzettend veel. Het geeft je veel meer betekenis in je leven. Tegelijkertijd is dit ook werk waar je heel veel voor terugkrijgt. Je leert cultuurverschillen overbruggen, maakt kennis met de gastvrijheid van Afrika. Dat helpt mij te relativeren hoe rijk we het in het westen hebben.’

‘Mercy Ships is ook een van de weinige non-profitorganisaties die focust op lange termijnimpact en zich richt op concrete medisch zorg én opleiding. Zo leiden ze bijvoorbeeld ook mensen in Afrika op tot medisch technicus. Ze zien medisch technologen als essentieel onderdeel in het leveren van veilige chirurgische zorg, en proberen hier een basis voor te leggen in Afrika. In Nederlandse ziekenhuizen zijn wij vaak de afdelingen die geld kosten, en wordt er weinig gekeken naar wat ons werk oplevert. Mercy Ships heeft hier wel oog voor, en geeft mij daardoor ook veel erkenning in mijn vakgebied.’

Wil jij als medisch technoloog aan de slag voor Mercy Ships? Bekijk hier de vacatures (Engelstalig) en ontdek jouw mogelijkheden om het verschil te maken.

Toon alle referenties

Auteur