Terug

Medische Technologie is niet meer voor Technici!
Dirk Theunissen

02 december 2013

(Laatst aangepast: 29-06-2018)

Medische Technologie is niet meer voor Technici!

Columns

Eigenlijk denken we het allemaal, maar waarom zegt niemand er iets van? Vroeger, toen was er nog een echte Medisch Instrumentele Dienst of afdeling Medische Techniek. En nu? Nu staat dat weliswaar op de deur maar we zijn het allang niet meer.

Tijden veranderen

We hebben vaker een muis in de hand dan een stuk gereedschap. We organiseren meer trainingen dan een afdeling P&O en worden geacht meer informatie over de kosten van onderhoud te kunnen genereren dan de Financiële Administratie. Ben jij eigenlijk nog wel een technicus? Ik durf te stellen van niet!

Wanneer werd jou voor het laatst gevraagd hoe iets werkt? En dan bedoel ik fysisch en fysiologisch, niet op welke knop men moet drukken!

Wanneer mocht je voor het laatst bij een reparatie meer doen dan alleen een gebruikersfout opsporen of een onderdeel vervangen? Wanneer werd je bij een aanschaftraject betrokken om het echte technische verschil te onderzoeken? En wanneer woog de technische nauwkeurigheid toen ook daadwerkelijk zwaarder dan de kosten of ‘gebruiksvriendelijkheid’?

En dan dat convenant waar iedereen nu een mening over heeft. Wat een aanfluiting! Tientallen procedures en welgeteld vier voor de technische kant van het verhaal…

Voorbeeldje: “U dient een procedure te hebben waarmee wordt zekergesteld dat het aangeschafte medische hulpmiddel functioneert conform de specificaties van de leverancier en conform het pakket van eisen van het ziekenhuis”.

Oké, je zegt dit te doen?

Wat is de toegestane afwijking van het afgegeven vermogen van de diathermie toestellen volgens jouw pakket van eisen?

En hoe heb je aangetoond dat de circulatiesnelheden zoals gemeten aan je  recent aangeschafte echotoestel overeenkomen met de werkelijkheid en daadwerkelijk voldoen aan de specificaties? Durf je nog steeds te beweren dat techniek een rol speelt in de aanschaf van medische apparatuur?

Wil je afdeling ook werken met competentiematrices en aantoonbare bevoegd- en bekwaamheden? Begin dan maar vast met de cursus Excel voor alle registratie eisen, een agressie training voor de omgang met je interne klant en pedagogiek voor alle (periodieke) instructies die je geeft over de steeds maar weer terugkerende fouten bij gebruik.

Zeg  het me maar, ben je nog een echte technicus?

Toon alle referenties

Auteur